4 tipy, ako pripraviť kreatívnu novoročnú lekciu

Lenka

LENKA JEŽÓ GARANČOVSKÁ

JANUÁR 2023

8' MIN.

Nedá sa nič robiť, Vianoce a oslavy Nového roku sú už za nami. A s nimi aj zaslúžené voľno. Hoci mnohí vyučujúci si ešte stále užívajú posledné voľné dni, niektorí z nás už majú vysoké pracovné nasadenie.

Tak či onak, rada by som sa s vami podelila o 4 tipy, ako na kreatívnu novoročnú lekciu, ktorá zaujme vašich učiacich sa a vám pomôže skrátiť čas na jej prípravu. Pri každom tipe zdanlivo nezáživnej aktivity vám zároveň ukážem, ako k nej môžete pristupovať kreatívne(jšie).

TIP č. 1: Ohliadnite sa za Vianocami

Hoci začínate svoje lekcie po Novom roku, nezabúdajte využiť tzv. vianočný potenciál. Čo to v praxi znamená? Vysvetlím vám to na vlastnom príklade.

Keďže som sa so všetkými svojimi študentmi videla naposledy pred Vianocami a preberali sme na poslednej lekcii väčšinou vianočné témy, mojou úvodnou aktivitou na novoročnej lekcii bolo ohliadnutie sa za Vianocami.

KLASICKÝ PRÍSTUP

Ak si vyberiete z môjho pohľadu klasický spôsob, položíte učiacim sa niektoré z týchto otázok: 1. Ako ste strávili vianočné sviatky?, 2. S kým ste sa počas Vianoc stretli / nestretli?, 3. Aké aktivity ste počas sviatočných dní preferovali?, 4. Ktorý z darčekov vám urobil najväčšiu / najmenšiu radosť a prečo?, 5. Ako by ste zhodnotili tohtoročné Vianoce? Boli podľa vašich predstáv a prečo? a pod.

KREATÍVNY PRÍSTUP

Ak sa rozhodnete pre kreatívnejší spôsob povianočnej aktivity, poproste svojich učiacich sa, aby vám poslali napr. 5 fotografií (môže ich byť menej, ale aj viac, všetko závisí od počtu učiacich sa v skupine), ktoré reprezentujú ich Vianoce. Môžu tak urobiť vopred alebo priamo na lekcii. Ak učíte prezenčne, môžu vám fotografie jednoducho ukázať v mobile. (Aspoň ho tak na hodinách konečne využijú zmysluplne.) Ak učíte online, môžu vám ich poslať do chatu, zdieľať obrazovku alebo nahrať za pár sekúnd priamo do Jamboardu.

Čo je to Jamboard? Je to jednoduchá a intuitívna aplikácia od Google, ktorá je k dispozícii úplne zadarmo. Ja ju používam na každej online lekcii ako interaktívnu tabuľu a pracovný zošit zároveň. Ak vás zaujíma, ako môžete tento šikovný nástroj využiť (nielen) na svojich novoročných lekciách, pozrite si video 5 tipov na novoročné aktivity v Jamboarde.

Nezabúdajte, že na lekciách nie sú iba vaši učiaci sa. Ich súčasťou ste aj vy, a preto by ste aj vy mali byť otvorení. Už roky sa v lekciách držím jednej dôležitej zásady: Pýtaj sa svojich študentov len na to, na čo si sama ochotná odpovedať. Takže pri takomto type aktivít musíte byť pripravení aj vy zdieľať čo-to zo svojho súkromia. Mne osobne sa nezdá fér, ak je diskusia v tomto duchu jednostranná. Zároveň to so sebou prináša skvelý benefit – ukazujem svojim študentom, že aj ja som len človek z mäsa a kostí. Budujeme si tak vzájomný vzťah, čím sú naše lekcie kvalitnejšie, a to nielen obsahovo, ale aj emocionálne.

Koláž Vianoce

A preto si pripravím aj vlastnú vianočnú koláž. Ako lektorka facilitátorka, ktorá dáva priestor učiacim sa, ich nechám tvoriť hypotézy. Nech mi hovoria, kde, s kým a ako som na základe fotografií trávila Vianoce.

TIP č. 2: Zrekapitulujte predchádzajúci rok

Prvú časť lekcie máme teda úspešne za sebou a až teraz prechádzame na tému, ktorá sa týka nového roka. Nechajte svojich učiacich sa zosumarizovať, akým rokom bol pre nich uplynulý rok. Opäť máte na výber, či si zvolíte klasický alebo kreatívnejší prístup k danej aktivite.

KLASICKÝ PRÍSTUP

Lektor položí učiacim sa otázku: Aký bol váš predchádzajúci rok? A možno položí ešte nejaké doplňujúce otázky k tomu, čo si práve od svojich študentov vypočul.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 1)

Lektor sa snaží aj túto zdanlivo nezáživnú otázku naservírovať svojim učiacim sa atraktívnejším spôsobom. Môže to podporiť vizuálnou stránkou a zaangažovaním všetkých študentov naraz, tzn., že na otázku budú odpovedať najprv všetci písomne a až potom to spoločne prediskutujú.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 2)

Pokúste sa to rozmeniť na drobné, čiže rozčleňte otázku na menšie, ale konkrétne podtémy, napr.: 1. Akú novú aktivitu ste minulý rok vyskúšali?, 2. Akú krajinu ste navštívili?, 3. Aké netradičné jedlo / netradičný nápoj ste ochutnali?, 4. Koho nového ste spoznali?, 5. Aký úspech ste zaznamenali v práci / v škole?, 6. Akú zaujímavú knihu ste prečítali?, 7. Aký podnetný film / seriál ste minulý rok videli?, 8. Čo minulý rok dopadlo podľa vašich predstáv?, 9. Čo sa vám minulý rok nepodarilo?, 10. Aký bol najlepší / najhorší zážitok, ktorý ste minulý rok zažili?, a iné.

Aký bol váš predchádzajúci rok

Pre mnohých je to jasné, ale predsa len si dovolím pripomenúť, že formulácie otázok je potrebné prispôsobiť dosiahnutej jazykovej úrovni svojich učiacich sa. Ak však hľadáte inšpiráciu pre ďalšie otázky, prelistujte si 20-stranovú brožúru Year Compass. Mimochodom, nájdete ju v rôznych cudzích jazykoch, dokonca aj v slovenčine.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 3)

Sústreďte sa na to, čo sa vašim učiacim sa podarilo alebo nepodarilo v súvislosti s učením sa ich cieľového jazyka. Nechajte ich zrekapitulovať, čo všetko sa naučili, s čím už nemajú problémy, ale zároveň nech pouvažujú nad tým, v čom by sa chceli zlepšiť. Ideálne by bolo, keby vám predstavili aj niekoľko akčných krokov, ako to chcú dosiahnuť.

TIP č. 3: Zamerajte sa na novoročné predsavzatia

Predchádzajúca aktivita svojím spôsobom predznamenáva presun na ďalšiu aktivitu, ktorá je zameraná na novoročné predsavzatia.

KLASICKÝ PRÍSTUP

Lektor kladie otázku: Aké sú vaše novoročné predsavzatia? Možno sa ešte predtým opýta, či si vôbec učiaci sa dávajú nejaké novoročné predsavzatia, ale tým to s najväčšou pravdepodobnosťou hasne.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 1)

Lektor sa na túto aktivitu pozrie opäť inak. Je mu jasné, že keď chce od študentov, aby hovorili o novoročných predsavzatiach, musí najprv aktivovať ich predchádzajúcu slovnú zásobu. Jednou z možností je pracne si pripraviť takéto cvičenie na rozvoj slovnej zásoby a potom diskutovať, resp. tvoriť vlastné novoročné predsavzatia.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 2)

Lektor však môže siahnuť po rýchlejšom variante, a to vyhľadať si vhodný autentický text.

Rada za milión, ktorá vám ušetrí čas: zadajte do vyhľadávača vo vašom cieľovom jazyku “najčastejšie novoročné predsavzatia” alebo iba “novoročné predsavzatia”, ale dajte vyhľadávať obrázky, nie všetko. Zobrazia sa vám tak štatistiky, resp. grafy alebo infografiky, ktoré sú skvelými zdrojmi autentických materiálov pre všetky jazykové úrovne. A zoznam slovnej zásoby, dokonca autentickej, ktorú bežne používajú rodení hovoriaci, je na svete za pár sekúnd.

Keď si spoločne prejdete najčastejšie novoročné predsavzatia, vyzvite svojich učiacich sa, aby diskutovali o tých svojich a nezabudli spomenúť aj akčné kroky, ktoré pri ich dosahovaní podniknú.

Novoročné predsavzatia Infografika

Ak neviete, ako efektívne pracovať s autentickými textami, rada vám s tým pomôžem na webinári pre lektorov cudzích jazykov Ako učiť pomocou autentických materiálov.

TIP č. 4: Predpovedajte budúcnosť

Svoju lekciu môžete ukončiť aktivitou, pri ktorej budú vaši učiaci sa predikovať, aký bude ich nový rok.

KLASICKÝ PRÍSTUP

Lektor sa spoľahne na otázky typu: Aký chcete, aby bol váš nový rok?, Čo si myslíte, čo vám prinesie tento rok? a pod.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 1)

Lektor zadá svojim študentom úlohu, ktorej cieľom je opísať nový rok pomocou troch signifikantných podstatných mien, prídavných mien alebo slovies. (Samozrejme, nie všetko naraz. Vyberte si iba jednu z možností.) A potom ich môžete nechať daný výber odôvodniť.

KREATÍVNY PRÍSTUP (variant č. 2)

Ďalším variantom tejto úlohy je pripraviť si vopred pracovný list (napr. v Jamboarde), na ktorom sa objavia kľúčové slovíčka z predchádzajúcej aktivity o novoročných predsavzatiach a na záver lekcie všetko krásne prepojíte. Necháte totiž študentov vybrať 1, 3, 5 alebo hocikoľko slovíčok, ktoré by chceli, aby charakterizovali ich nový rok.

Novy rok pracovný list

Čo by ste si mali okrem tipov do novoročných lekcií odniesť z tohto článku?

Všetky aktivity, ktoré som vám predstavila, sú univerzálne a je možné ich zaradiť do výučby cudzieho jazyka na akejkoľvek úrovni (A1 – C1). Samozrejme, zadania úloh, resp. otázky treba prispôsobiť dosiahnutej jazykovej úrovni učiacich sa.

Každú, aj tú najklasickejšiu aktivitu je možné s kúskom kreativity pretransformovať na takú, ktorá zaujme učiacich sa, a tým ich ešte viac podnieti pre štúdium toho-ktorého cudzieho jazyka. Keď to dokážem ja, dokážete to určite aj vy. A presne takých lektorov si želám pre všetkých, ktorí sa učia (nielen) cudzie jazyky.

Ak sa chcete naučiť implementovať kreatívny prístup do výučby slovenčiny ako cudzieho jazyka, rada vám s tým pomôžem.

Lenka

LENKA JEŽÓ GARANČOVSKÁ

Som zanietenou lektorkou slovenčiny s dlhoročnou praxou, ktorá pomáha lektorom zamilovať sa do výučby cudzích jazykov bez učebníc. Som presvedčená o tom, že učenie nemusí byť mučenie. Rada vás preto naučím, ako pripraviť systematické lekcie plné interaktivity, ktoré budú vašich učiacich sa baviť, ale zároveň budú efektívne.

Zdieľať článok

Scroll to Top